Cykling

Cykling Uddevalla TommyCykling Uddevalla Monica 2

Under våren 2008 återupptäckte vi cyklingen igen. Det började med att vi köpte var sin hybrid, Nishiki XC5, och gav oss ut på längre och längre cykelturer på framför allt mindre asfaltsvägar men också en del grusvägar. Det var också då vi upptäckte hur kul det är att delta i motionslopp. Att cykla på en hybrid är kul, det är ju lite både och, d v s både racer och MTB, men det är också varken eller, så i april 2009 köpte vi våra första racercyklar, var sin Giant i den lägre prisklassen. Det blev en viss omställning och lite svårt att lära sig hur man växlar och så.

Med en racer undviker man gärna grusvägar och sämre asfaltsvägar. Detta gjorde att vi började sakna att cykla på grusvägar och finare skogsvägar. Nu eller aldrig tänkte vi och plötsligt var vi med var sin MTB.

Från augusti och fram till en bit in i november 2009 cyklade vi sen nästan bara MTB. Det är så himla roligt. Då vi är nybörjare går det inte så fort och det har blivit många vurpor över rötter och annat, men det är så mysigt att cykla runt i skogen.

Under 2010 började vi springa mer vilket gjorde att cyklingen fick stå tillbaka lite. Vi körde några motionslopp och kom ut på cyklarna lite då och då, men det blev inte med riktigt samma glöd. Löpningen har sen fortsatt att ta mer plats så under 2011 och 2012 har vi nästan inte cyklat alls. Tommy har visserligen cyklat i samband med att han tränat triathlon, men för övrigt har det inte blivit mycket.

Hur det kommer att bli under kommande år återstår att se.

Om du har något förslag på fina vägar att cykla racer på eller en MTB-slinga tar vi tacksamt emot tips.