2010-09-30 23:36 | 0 kommentarer

Vi sprang båda med våra nya löparskor, Saucony och Puma, och vi startade som oftast med Lursrundan och sedan nya vägen mot Lursmotet. Upp och tillbaka på grusvägen och sedan hem. Nästan exakt 6 km. Soligt men kallt.

2010-09-28 22:07 | 0 kommentarer

Efter två dagars löpning och cykling var det tungt att springa igen. Vi testade att springa del av Lurslingan och sedan 100 meter som vi märkt ut med en 10-meterslina. Monica sprang två gånger och jag en gång. Monica sprang på en bra tid med förbättringspotencial. Jobbigt var det! Kallt och blåsigt men soligt.

MTB

2010-09-27 20:23 | 0 kommentarer

Aspedammen i Norge blev startpunkten för dagens cykeltur. Vi åkte grenserittets sträckning mot Halden, men valde träningsvägen några kilometer. Den var delvis ny för oss men det gick bra att hitta denna del som vi missade tidigare. Kallt och blåsigt med mycket motvind men även sol och när vi kom till Halden och fästningens restaurang så var det skönt att vila benen i solen och det var hyfsat varmt i lä. Det kändes i benen när vi efter lite mat återvände mot Aspedammen ca 18 km i östlig riktning. Åter vid bilen ombyte. Totalt blev det 3,7 mil på i huvudsak bilfria grusvägar. En vacker sträcka.

2010-09-26 21:03 | 0 kommentarer

Ett distanspass på 11,5 km. Det var en kylig, och blåsig dag, knappt 9 grader, så idag blev det mössa och vantar. Det känns för tidigt, så här brukar det ju vara i november. Vi tog det lugnt, framför allt i början, och sprang som vi planerat. Försöker följa Christers råd efter bästa förmåga d v s distanspass på minst 1 timme och 15 min och kvalitetspass på ca 5 km med högre tempo och mer backar och i viss mån intervaller.

FMM Terräng

2010-09-23 22:02 | 0 kommentarer

I dag genomförde HvSS FMM Terränglöpning 5 km med två 2,4 km varv som innebar Vinells backe två gånger! Underbar backe, lång och seg. Vi var två i M 55 klassen av totalt ca 35 startande. Tog det lugnt första varvet och kände lite på min motståndare. Efter varvningen ökade jag i Vinells backe och såg att han inte hängde med! Härligt tänkte jag och sprang för allt jag var värd. Var ca minuten före i mål. Stor plakett i guld och en mindre i silver för lagtävlingen. En cammotröja "Försvarsmaktsmästare" på ryggen och en fin Boda-Kostasalladsskål designad Ulrika Hydman-Vallien. Efter tävlingen ett föredrag av ultralöparen Andreas Falk.

2010-09-22 21:58 | 0 kommentarer

Vi sprang den något förlängda lätta femman i Ursvik. Det var ljust när vi startade, men blev mörkt mycket fortare än vad vi räknat med så plötsligt sprang vi i mörker i skogen och lite månsken över fältet. På slutet kom vi ut på elljusspåret så då blev det bättre. Det är ju inte så lyckat att snubbla omkring på rötter och stenar i mörkret. Det gick mycket bättre att springa idag, även om det var jobbigt.

2010-09-20 21:52 | 0 kommentarer

Det satt långt in, men till slut kom jag iväg. Det blev en runda i Duvbo och runt Lötsjön. Det kändes motigt från början och blev just inte bättre sen heller. Flåset och benen ville inte riktigt och det är inte kul att springa ensam. Klart och lite kyligt när jag statade så jackan fick följa med, men då kom naturligtvis solen fram och plötsligt blev det väldigt varmt.

SMACK MTB-Rundan

2010-09-18 19:38 | 0 kommentarer

Det blev väldigt påtagligt att vi inte suttit på våra MTBs på över en och en halv månad. Phuu vad jobbigt. Varvet på 12,5 km startade under vattentornet i Valsta och vi som körde korta banan körde två varv och de som körde långa banan körde 4 varv. Första varvet var riktigt jobbigt, men efter depån med saft och bullar i slutet på varvet och ett litet stopp vid varvningen gick det bättre - ville ju inte missa medaljen. En mycket trevligt bana och ett kul och väl arrangerat lopp. Det var uppehåll under hela loppet, ca 12-14 grader. Ett tag efter loppet öppnade sig himlen och det regande i flera timmar.

2010-09-12 20:15 | 0 kommentarer

Monica fick efter maxpuls- och syreupptagningstesten tipset att träna långpass, dvs 75 minuters löpning eller mer. Vi stack iväg på ett långpass via Lötsjön, Rissne centum och ner mot Solvalla, Duvbo och runt Lötsjön och avslutade med att springa runt i Duvbo och Hästhagen tills vi sprungit i 75 minuter. Vi passerade en mil på löpningen. Jobbigt var det efter vårt cykellopp igår. Bra kämpat!

E18-loppet

2010-09-11 20:33 | 0 kommentarer

Vi valde att delta i loppet på cykel. Racer på nylagd asfalt utan biltrafik går bara inte att motstå. Vi har tyvärr inte hunnit med att cykla så mycket racer i år. Det har mest blivit MTB och löpning. Det gick dock bra ändå och vi avverkade sträckan under en timme. Vi startade redan kl 09:00 och var den klass som startade först. Vi cyklade nästan ända fram till den befintliga vajervägen där den nya sträckningen ska ansluta och vände sedan tillbaka på andra sidan av motorvägen. En sträcka på 27 km. Väl i mål fick vi en jättefin medlaj - helt unik för just denna dag. Vi fick också fina funktions-t-shirts som vi stolta kommer att ha när vi ska ut och springa i morgon. En mycket lyckad och trevlig dag. Arrangörerna har gjort ett fantastisk arbete.

Ursviksjoggen

2010-09-08 21:32 | 0 kommentarer

17.50 gick starten för Ursviksjoggen på gula 5 km spåret. Vi var väl ca 30 startande som sprang iväg mot den första backen. Nästan 20 grader varmt, sol och omväxlande höga och stora molnformationer. Tidvis kändes det som om det skulle regna men sedan kom solen fram igen. Det var en jobbig bana med en hel del backar men trots det så gick det riktigt bra och i mål kom vi på en för oss helt ok tid. Trist nog blev det ingen medalj eller plakett från arrangerande klubben, Sundbybergs IK. Riktigt dåligt! "Ingen medalj - ingen glöd".
Samtidigt avgjordes 15 km Extreme Runningfinalen efter sju tidigare deltävlingar.

Järnaloppet

2010-09-04 18:54 | 1 kommentarer

Ett trevligt men jobbigt terränglopp. Vi var nog inte beredda på att det skulle vara så kuperat som det var, men det gick faktiskt bra ändå. Väl i mål fick man en fin bronsplakett och en Coop-påse med frukt, tidning, badboll och smörgåsburk från Pågens eller en flugsmälla från Ahlgrens Bilar. Solen sken hela tiden och även om det var kallt i luften så blev det perfekt löparväder. Vi saknade att det inte fanns några kilometermarkeringar utefter banan och heller inga funktionärer, men det flöt bra ändå.