Sport Support Center

2010-08-31 20:00 | 0 kommentarer

Maxpulstest och test av syreupptagningsförmågan, s k dubbeltest, hos Sport Support Center på Djurgården. Jag hade föreställt mig det hela mycket värre, men jag blev inte så hårt ansatt att jag mer eller mindre föll ihop, vilket jag trodde att man skulle göra för att verkliegn få sin maxpuls. Tydligen planar pulsen ut när man når eller i alla fall nästan når sin maxpuls. Fick sen hem ett protokoll och råd hur jag skulle träna och inom vilka pulszoner. Tyvärr blev det något fel med mitt protokoll så plötsligt var min maxpuls 15 slag lägre. Kan säga att jag är både nöjd och missnöjd. Jag fick inte den tid på mig som det står att man ska få (två stod och hängde och väntade) och att få ett felaktigt protokoll som det sen tog över en vecka innan det rättades till, och hade allt ändrats, kändes inte så seriöst.

2010-08-28 18:45 | 0 kommentarer

Rissne runt och Lötsjön runt - vet inte hur långt det blev, men jag sprang i 60 minuter. På min väg hamnde jag rätt upp i Rissnespelen och sen mitt i Duvbodagen, vilket förgyllde vägen. Det är så tråkigt att spring själv och svårt att motivera sig att komma ut, men så här i efterhand är jag riktigt nöjd med passet.

Hälsoloppet

2010-08-25 22:00 | 0 kommentarer

Vi träffades vid Flemingsbergs Station och åkte gemensamt till starten vid Ronald MacDonalds hus vid Huddinge Sjukhus. Hälsoloppet är ett mycket trevligt lopp som stödjer Ronald MacDonalds verksamhet. Tyvärr inte så många deltagare som man skulle önska.  Välarrangerat och med Arne Hägerfors som kommentator. Det hängde regn i luften och efter ca 2 km kom det en kortare skur men i övrigt uppehåll, men kallt. Väl i mål fick vi söta plaketter, skopåsar, knivmagnet, fickspegel och färska äppelklyftor. Det här loppet springer vi gärna igen. Men resultatet då? Jo tack, det gick riktigt bra. Snabbaste 5 km hittills!

Sofiatrampet

2010-08-22 21:14 | 0 kommentarer

För andra året valde vi att direktanmäla oss till det trevliga Sofialoppet i Tungelsta. 30 km korta banan med racercyklarna. Bra väder men en kylig vind. Vi startade kvart i nio och cyklade iväg på en vacker bana med två, ja två vätskekontroller med cykelbullar, saft och bananer i massor! Det rullade på bra och väl i mål blev det en plakett, kaffe och macka. Tackar, vi kommer tillbaka nästa år!

Telge Stadslopp

2010-08-21 20:59 | 0 kommentarer

För tredje året genomfördes Telge Stadslopp med start mitt emot Marenplan. Vi kom i god tid före 18.00 och fick parkering 100 meter från målet! Perfekt. Efter att ha hämtat ut nummerlappar och vita snygga funktionT-skirtar strosade vi omkring en stund. Hyfsat väder men en kortare regnskur strax före start. Vi var ca 450 löpare som sprang i väg på 5:km banan. Bra fart redan från start och sedan genom hela stan ut till Astra Zenecas huvudkontor, Tom Tits experiment och tillbaka till i höjd med Marenplan 2,5 km och vidare mot en tuff backe vid 3 km och vändning längs kanalen, över slussbron och sedan målet vid Marenplan. Det gick bra mycket snabbare än tidigare och en kilometertid på strax över 6 minuter! Kanonbra! I mål fick vi en snygg plakett. Ett väldigt trevligt och välarrangerat lopp!

2010-08-18 21:57 | 0 kommentarer

Efter en veckas uppehåll för Monica så blev det en sväng till Ursvik och lätta 5:an. Vi startade efter första backen och sprang i ett hyfsat lugnt tempo. Skönt att röra på sig.

Lidingö Triathlon Terräng (Sprintdistans)

2010-08-15 20:55 | 0 kommentarer

Startade mitt livs första triathlon kl.11.30 med simning 850 meter i krabb sjö från stranden vid Södergarns konferensgård på Lidingö. Lidingö Triathlon Terräng genomfördes för åttonde året och vi var ca 230 som startade på Sprint Motion Herr. Shorty och nyköpta snabbtorkande triathlonbrallor tog mig runt udden i skvalpigt vatten. Jag startade nästan sist och bröstsimmade ca 400 meter tills vi kom runt udden då jag crawlade korta distanser. Vid växlingen till cykling tog jag så god tid på mig med strumpor och cykelskor att min coatch Monica hetsade på att jag skulle komma iväg på 20 km MTB-cykling runt delar av Lidingloppets bana mm. Det var två varv på samma 10 km bana. En fin slinga väl värd att öva på tills nästa år. Försökte hålla 20 km i snitt men missade med 2 minuter så ca 1.02 var tiden när jag bytte skor till 5 km terränglöpning. Snackade även med min gamle polare Calle som jag inte träffat på ett bra tag, kul tyckte jag men inte min coatch! Jag tog det lugnt det första 2,5 km varvet och det kändes lite stumt i benen, men mindre än jag befarat. Ökade något på varv två och kämpade för att springa i mål under 30 minuter. Lyckades med detta, Yes! Min totala sluttid blev 2.01.20 och en 188 plats. Jag är mer än nöjd!

2010-08-11 22:40 | 0 kommentarer

Vi startade dagen med en skogspromenad från Kärndalens motionsanläggning ner till motorvägsbygget i Skee längs grusvägen där Grenserittet går. Lite regntungt men vi hade tur. Det blev 5 km. På förkvällen tyckte Monica att vi skulle försöka springa en vända och det blev ganska exakt 5 km. Uppehållsväder efter en regnig dag. (21 mm regn)

2010-08-09 19:02 | 0 kommentarer

Även i dag passade vi på att åka fortsättningen på sträckan från Aspedammen och upp till asfaltvägen vid "Förbjuden väg 5". Tur och retur blev det 24,7 km. Vädret var riktigt skönt, inget regn som YR varnade för. Jag gjorde en riktig praktvurpa stillastående när jag inte han klicka loss vänster sko! Aj,aj, framdrevet i vaden och ett antal blödande sår och knät i gruset, varvid blodvite uppstod även där! Typisk korkad olycka! I övrigt en vacker väg med några fina sjöar.

2010-08-08 17:55 | 0 kommentarer

Dagen efter Grenserittet åkte vi 26,4 km (tur/retur) på en av sträckorna i Norge. Det är något enklare när spåren och nerskräpningen syns på delar som inte är lätta att hitta, även med bankarta. Vi åkte sträckan mot "Privat Veg" i söder, från Aspedammen i Norr. Vädret var varmt och skönt och inget regnmoln i sikte. Härligt!

2010-08-06 11:45 | 0 kommentarer

Vi drog iväg på en runda på vår "privata" MTB-bana men efter bara 30 minuter ringde min mobil. Trädakuten ringde och ville kolla en björk som vi vill beskära några meter för att få sol vid uteplatsen på kvällarna. En kort pass.

2010-08-05 21:50 | 0 kommentarer

Monica kände sig inte i någon toppform efter en sömnlös natt, men trots det ville hon att vi skulle springa en sväng. En lugn första kilometer blev till 8,5 km innan vi pustade ut vid snickarboden och delade en Gainomax. Varmt och uppehåll (23 grader) trots att Yr spådde regn hela dagen.

2010-08-03 22:29 | 0 kommentarer

Vi åkte till riksgränsen och parkerade vid monumentet. Vi cyklade 2,4 km tillbaka till grusvägen där grenserittetloppet lämnar asfalten och cyklade in mot Allemarken. De sista 3,6 km går på grusväg och över stenbrottet på för året dränerad stig, med en hel del lera, vatten och en kilometerlång uppförsbit längs berg i dagen. Slipprigt och tungt uppför mot toppen och den stora släta stenhäll som kallas "torget". Full fart nedför mot norska gränsen. En tung men inte omöjlig del av Grenserittetloppet som totalt är 8 mil från starten i Strömstad till målet i Halden.

2010-08-02 21:33 | 0 kommentarer

Med utgångspunkt från Älgsjön sprang vi till Boråsgården t/r och trägubben t/r totalt 5,5 km. Det kändes tungt och blev en del längre sega uppförslöpor. Vi genomförde det dock och tog sen ett dopp i Älgsjön.

Löpning + MTB

2010-08-01 23:39 | 0 kommentarer

Vädret såg lite opålitligt ut, men trots det bestämde vi oss för Herrestadsfjället i Uddevalla. När vi kom dit var vädret OK, dvs lite sol som värmde, men inte den goa värmen i luften. Vi sprang elljusspåret på 2,5 km men vad vi inte var beredda på var terrängen. Kuperat var bara förnamnet! Upp och ner i rena alplandskapet. Vi bestämde oss raskt för att det var en lagom uppvärmning för MTB-åkandet. Vi åkte Herrestadsloppets södra del baklänges ca 7 km mot Bulid där vi vände och efter en kortare paus åkte vi tillbaka samma sträcka. En kul singletrackbana med korta delar på grusväg men i huvudsak skogsstig. Rejält blött i markerna efter regnet torsdag-fredag. Dock uppehåll hela söndagen! Vi avslutade med en dusch på friluftsgården i Klämman. Skönt, för vi var rejält leriga. Thaimat i Dingle blev belöningen.