2010-07-31 15:01 | 0 kommentarer

Efter några dagars frånvaro från cykling var det dax att åka lite i skogen. Lite regn men det hindrade inte oss. Vi testade den nya sträckningen på förstaslingan tre gånger för att se att det var möjligt att åka denna del i stället för att åka ner för backen och tvingas att leda cyklarna en bit för att undvika gårdsplan hos göteborgsgrannarna. Jodå, det fungerar! Väldigt blött och tungt i skogen efter två dagars ihållande regn. (30 mm totalt torsdag-lördag) Vi körde sedan hela banan och vi var rejält blöta vid hemkomsten.

2010-07-28 16:31 | 0 kommentarer

Vi talade om att springa i dag, men Monica kände sig inte helt kurant. "Vi kan ju ju alltid bryta efter 750 meter" var beskedet innan vi stack iväg på Lursslingan. 13,34 km senare konstaterade hon att trots dåliga förutsättningar sprang vi hela sträckan utan att stanna! Helt otroligt bra! Inte nog med den längsta distansen någonsin, dessutom längsta löptid, superbra. Nu känns kanske inte 10 km på Hässelbyloppet helt omöjlig att klara av. Vi anmälde oss för en månad sedan till loppet som går den 10 oktober.

Lursrundan

2010-07-25 21:02 | 0 kommentarer

I år var inte vädret lika bra som det brukar, 14 grader och regn. Yr.no varnade för stora mängder regn, men vi åkte ändå ner till starten i Tanumshede. Etthundratio andra cyklister hade hörsammat kallelsen varav sjuttio cyklister åkte 6 mil, tjugofyra cyklister åkte 3 mil och ungefär lika många 1 mil. Vi hade tur för det kom bara lite regnstänk och fort gick det! Bästa tiden men förra året åkte vi inte racer så det är svårt att jämföra. I mål blev det en ny glasplakett, nytt utförande från i år med två cyklister på metallplattan. Vi fick välja övrigt pris och det blev två kattfigurer och en bilvårdshink full med rengöringsartiklar. Som vanligt gott kaffe, saft och vetebröd i massor! Gott!! Tack till Erik och Rene'e med flera för ett toppenarrangemang! Vi syns nästa år.

2010-07-24 22:25 | 0 kommentarer

Det visade sig att det trots allt blev hyfsat varmt framåt 10-tiden, för när vi vaknade var det bara 14 grader! Är det sommar, eller? Varmt i solen men kallt i luften och en kall vind. Vi tog en tur på vår MTB-bana och när vi kom till torpet satt en hel familj och åt frukost! Vi blev något överraskade för vi har inte sett någon där.

2010-07-22 23:44 | 0 kommentarer

I dag blev det löpning på vägarna runt Lur. Totalt 6 km och det kändes i benen att vi cyklade i går. Lite blåsigt men sol och runt 20 grader.

Racer

2010-07-21 12:37 | 0 kommentarer

Efter ett långt uppehåll valde vi att pröva våra racercyklar på vägarna runt Näsinge med start vid Älgsjön. Turen gick via Hälle-Näsinge-Gamla E6-Blomsholm och med mål vid Älgsjön där vi badade och solade. Turen blev 3,6 mil lång och vädret var perfekt, 26 grader varmt och i huvudsak vindstilla. Kaffe med våffla vid fiket i Blomsholm som drivs av Skee Hembygdsförening. Tack, ni gör ett kanonjobb varje dag mellan 11-18. Ett besök rekommenderas!

Strömstadsterrängen

2010-07-20 20:27 | 0 kommentarer

Efter en hel del tvekan bestämde vi oss för att springa Strömstads Löparklubbs motionsterränglopp på 4 km. En tuff mycket kuperad bana men otroligt vacker och välbyggd. Vi var 22 löpare som sprang 4 km och när vi kom i mål fick vi en fin medalj och en påse med Fritt Flyt Omega 3-kapslar. Kul! Alla vi träffade från klubben är trevliga och glada personer och som vanligt hade klubben arrangerat loppet föredömligt med allt från avspärrningsband, vätskekontroll, tidtagning och prisutdelning. Snyggt jobbat! Tack för ett kul motionslopp där ca 70 löpare deltog, synd bara att inte fler ställde upp och sprang.

MTB + Löpning

2010-07-18 11:46 | 0 kommentarer

Vi åkte ett varv på vårt "privata" MTB-singletrackspår dvs 8,8 km. Tungt spår, för terrängen var blöt efter regnet. När vi kom tillbaka till huset bytte jag om och sprang ett varv, 2,5 km, på strax under 14 minuter som träning inför min första triathlonstart på Lidingö den 15 augusti. Visst var det tungt i benen men det är svårt att säga om det berodde på cyklingen före eller bara att vi inte sprungit på några dagar. Nästa gång skall jag cykla två varv och springa 5 km så får jag se hur det känns! Simningen blir ca 800 meter runt udden från Bosön, därefter 2 mils cykling i terräng och avslutningsvis 5 km terränglöpning. Detta kallas sprintdistansen i Triathlon.

2010-07-13 12:30 | 0 kommentarer

I dag sprang vi en sväng via Hästum och tillbaka till huset. Varvet blev 4 km. Ösregn på dagen men uppehåll när vi sprang. Väldigt blåsigt därför prövade vi ett nytt varv.

2010-07-12 21:55 | 0 kommentarer

En härlig morgontur på vår egen MTB-bana! Vad kan väl vara trevligare?? Sol och vindstilla. Skönt.

Strömstadmilen

2010-07-10 22:32 | 0 kommentarer

I dag var det Strömstadmilen eller rättare sagt 5 kilometers löpning för oss genom ett fullpackat Strömstad. Vi startade klockan femton tillsammans med 135 andra löpare. Varmt och soligt men som tur var inte lika varmt som förra året. Mycket folk som tittade på när vi sprang genom stan. Jobbigt upp till målet men skönt när vi gick i mål och fick medalj för vårt slit. Klockan sexton startade 10 kilometerslöparna och som vanligt vann en Kenyan. Det var 20:årsjubileum men vi tyckte völ inte att arrangörerna hade gjort särskilt mycket för att manifestera detta, tyvärr! I övrigt ett väldigt trevligt och välarrangerat löplopp. Vi återkommer nästa år. By the way... Monica sprang hela banan!! Bra gjort, GRATTIS!

2010-07-07 23:36 | 0 kommentarer

I dag sprang vi 7 km. Vi startade hemma och sprang längs asfaltvägen till brofästet vid Lugnet, dvs 3,5 km och sedan tillbaka. Varmt och skönt. Tiden var skapligt bra mht den kuperade sträckan.

MTB + simning

2010-07-06 23:09 | 0 kommentarer

Vi startade dagen med att testa framkomligheten på de två MTB-spår vi stakade ut i maj. Helt enormt vad det har växt på två månader! Massor av gräs i spåret gjorde det svårt att se och även att hitta rätt rutt. Efter ca en mil i skogen åkte vi till Ranebo och våran egen badklippa där jag testade min tvåmillimeters våtdräkt och nyinköpta simglasögon. Idén är ju att jag skall genomföra min första triathlon efter semestern. Det gick otroligt trögt att simma. Efter ca 150 meters crawl var jag helt slut i armarna! Faan, när jag simtränade i min ungdom simmade vi 1500 meter crawl som uppvärmning. Min tränare "Tuffen" i Elfsborg hade skrattat ihjäl sig om han sett mig. Ja, ja ungdom går över helt klart.

2010-07-05 23:48 | 0 kommentarer

I dag tränade vi på ett annorlunda sätt. Vi började med uppvärmning 1500 meter. Kort vila och sedan full fart på samma sträcka. Drygt två minuter snabbare! Efter att ha vilat ca 10 minuter avslutade vi med en runda på 2,5 km i lagom takt.

2010-07-03 21:36 | 0 kommentarer

Varmt! Väldigt varmt redan före 10 på morgonen, när vi sprang lätta femman i Ursvik. Det gick lite tungt men runt kom vi. Tiden något sämre än förra gången men det berodde förmodligen på värmen.